Archives december 2019

Superfoods: de werking van superfoods

Gojibessen, acaibessen, chiazaad en tarwegras zijn een aantal voedingsmiddelen die behoren tot de superfoods. Maar wat zijn superfoods nou eigenlijk? Superfoods is een verzamelnaam voor eetbare planten en essentiële voedingstoffen zoals proteïne, mineralen, vitamines, antioxidanten en zo nog een aantal. Door het nuttigen van superfoods krijg je dus in een keer een goede lading aan voedingsstoffen binnen. 

De term ‘superfoods’ is niet wettelijk omschreven en iedereen mag hem gebruiken. Omdat er geen officiële definitie is, geven producenten de stempel ‘superfood’ aan uiteenlopende voedingsmiddelen die in samenstelling verschillen.

Superfoods
Bron: Pixabay – Superfood

Bovengenoemde voedingsmiddelen dragen de naam superfoods aangezien zij veel essentiële voedingsstoffen bevatten die erg belangrijk zijn voor het lichaam om goed te functioneren. Superfoods hebben door een hoog gehalte van goede voedingsstoffen positieve effecten op onze gezondheid. Zo zal het het libido verhogen, hart- en vaatziekten voorkomen, helpen af te vallen en depressies en/of huidveroudering voorkomen of verminderen. 

Door het eten van superfoods zal je je lichaam zuiveren, je gezondheid verbeteren, en het immuunsysteem versterken. Hierdoor zal je meer energie krijgen en je beter voelen! Superfoods zijn dus erg gezond en goed voor je lichaam. Ze bieden hierbij zoals hierboven benoemd ook het voorkomen en/of een goede ondersteuning voor de behandeling van een aantal kwalen. Hoogste tijd om ons in een paar superfoods te verdiepen!

Superfoods: Gojibessen

Superfoods - Gojibes
Bron: Pixabay – Gojibes

Gojibessen zijn de helder oranje vruchten van de Gojistruik. Deze lekkere zoete bessen zitten vol antioxidanten, vitamines, mineralen en aminozuren. Wist je dat de gojibes ook wel de liefdesbes wordt genoemd? De gojibes zou naast dat het een hoge bloeddruk en diabetes tegengaat, de hartstocht namelijk verhogen. Gojibessen versterken het immuunsysteem, gaan veroudering tegen en hebben een goede werking op het zenuwstelsel. De gojibessen zitten vol vezels, waardoor ze erg gunstig zijn bij het afvallen. Tip: probeer ze eens bij een smoothiebowl! 

Superfoods: Acaibessen

Superfoods - Acaibes
Bron: Pixabay – Acaibes

Acaibessen zijn ronde vruchten van die groeien aan acaipalmbomen in de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika. Ze hebben een donkerpaarse schil. Acaibessen worden veelal in poedervorm aangeboden om de bessen langer houdbaar te maken. Acaibessen zitten vol antioxidanten, kunnen het cholesterolgehalte verbeteren, kunnen de hersenfunctie versterken en hebben een mogelijk anti-kankereffect. Voor dit laatste voordeel is echter meer onderzoek nodig.

Bedenk hierbij wel dat je door het innemen van een voedingsmiddel nooit alle essentiële voedingstoffen binnenkrijgt die jouw lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten is dan ook de beste manier om alle voedingstoffen binnen te krijgen en zo gezond mogelijk te eten. De basis van een gezond voedingspatroon blijft immers voldoende en genoeg variatie in fruit en groente in combinatie met beweging.

Meer weten over wat gezonde voeding is of over bijvoorbeeld vetten?

Lekker eten, lekker sporten
Reviewscore: ★★★★☆ (21)

€7,90

Bestel vandaag nog!

Lekker eten, lekker sporten

In dit boek presenteert een kok een aantal gerechten-op-maat voor twintig topatleten en niet-professionele sporters. De personen aan het woord vertellen van de droom die ze hadden en hoe ze die verwezenlijkt hebben. 


Alles over verzadigde en onverzadigde vetten

Vetten, veel mensen hebben er negatieve associaties bij. Het zijn slechte voedingsstoffen en ze maken je dik. Maar vetten zijn veel meer dan dat. Je heb namelijk verschillende vetten, verzadigde vetten en onverzadigde vetten met elk hun eigenschappen. In dit artikel leg ik je uit wat het verschil is en welke vetten goed voor je zijn.

Noten met onverzadigd vet

Verzadigde vetten

Om gelijk met het slechte te beginnen. Verzadigde vetten zijn de slechte vetten. Volgens het Voedingscentrum verhoogt het LDL-cholesterol in het bloed waardoor bloedvaten dicht kunnen gaan zitten. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziektes.

Verzadigde vetten kun je vooral vinden in dierlijke producten als vlees en volle zuivelproducten. Ook kun je het vinden in koek, gebak en snacks.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn de betere vetten. En past volgens het Voedingscentrum bij gezonde leefstijl. Ook zegt het Voedingscentrum dat onverzadigde vetten juist het tegenovergestelde effect hebben. Ze verlagen juist het LDL-cholesterol van het bloed. Om de kans op hart- en vaatziektes te verlagen is het belangrijk om verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten kun je vooral vinden in noten en pinda’s, halvarine en plantaardige oliën, vette vis en in avocado.

Adviezen

Het belangrijkste advies is verzadigd vet door onverzadigd vet te vervangen. Gebruik bijvoorbeeld halvarine in plaats van roomboter. Door goed op de ingrediëntendeclaratie te kijken kan je zien of een product veel of weinig verzadigde vetten bevat. Het advies is om maximaal 25 gram verzadigd vet binnen te krijgen per dag. Maar ook te veel onverzadigd vet is niet goed! Eet hiervan maximaal 30 gram per dag.

Meer weten over gezonde voeding? Lees het blog Wat is gezond eten? Of raak geïnspireerd door dit recept met courghetti.

Interessant?

Lees dit boek over vet.

Boek over vet

Een aanstekelijk en belangrijk boek dat je ideeën over vet voor altijd zal veranderen. In dit verhelderende en onderhoudende boek behandelen dr. Mariëtte Boon en prof. dr. Liesbeth van Rossum de laatste wetenschappelijke inzichten over lichaamsvet en (over)gewicht en brengen ze de vele factoren in kaart die hierop van invloed zijn: van slaap tot stress en van erfelijke aanleg tot medicijngebruik, en tal van andere verborgen dikmakers.