Vetten, veel mensen hebben er negatieve associaties bij. Het zijn slechte voedingsstoffen en ze maken je dik. Maar vetten zijn veel meer dan dat. Je heb namelijk verschillende vetten, verzadigde vetten en onverzadigde vetten met elk hun eigenschappen. In dit artikel leg ik je uit wat het verschil is en welke vetten goed voor je zijn.

Noten met onverzadigd vet

Verzadigde vetten

Om gelijk met het slechte te beginnen. Verzadigde vetten zijn de slechte vetten. Volgens het Voedingscentrum verhoogt het LDL-cholesterol in het bloed waardoor bloedvaten dicht kunnen gaan zitten. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziektes.

Verzadigde vetten kun je vooral vinden in dierlijke producten als vlees en volle zuivelproducten. Ook kun je het vinden in koek, gebak en snacks.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn de betere vetten. En past volgens het Voedingscentrum bij gezonde leefstijl. Ook zegt het Voedingscentrum dat onverzadigde vetten juist het tegenovergestelde effect hebben. Ze verlagen juist het LDL-cholesterol van het bloed. Om de kans op hart- en vaatziektes te verlagen is het belangrijk om verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten kun je vooral vinden in noten en pinda’s, halvarine en plantaardige oliën, vette vis en in avocado.

Adviezen

Het belangrijkste advies is verzadigd vet door onverzadigd vet te vervangen. Gebruik bijvoorbeeld halvarine in plaats van roomboter. Door goed op de ingrediëntendeclaratie te kijken kan je zien of een product veel of weinig verzadigde vetten bevat. Het advies is om maximaal 25 gram verzadigd vet binnen te krijgen per dag. Maar ook te veel onverzadigd vet is niet goed! Eet hiervan maximaal 30 gram per dag.

Meer weten over gezonde voeding? Lees het blog Wat is gezond eten? Of raak geïnspireerd door dit recept met courghetti.

Interessant?

Lees dit boek over vet.

Boek over vet

Een aanstekelijk en belangrijk boek dat je ideeën over vet voor altijd zal veranderen. In dit verhelderende en onderhoudende boek behandelen dr. Mariëtte Boon en prof. dr. Liesbeth van Rossum de laatste wetenschappelijke inzichten over lichaamsvet en (over)gewicht en brengen ze de vele factoren in kaart die hierop van invloed zijn: van slaap tot stress en van erfelijke aanleg tot medicijngebruik, en tal van andere verborgen dikmakers.