Benen trainen kan erg zwaar en stressvol voor het lichaam zijn. Toch is belangrijk om je onderlichaam ook te trainen om een mooi en gebalanceerd lichaam te krijgen. Zeker om het totaalplaatje te creëren is het belangrijk dat je leg day niet overslaat. Ga voor gespierde benen trainen!

Benen trainen

Never skip leg day

Veel mensen zijn geneigd om het benen trainen over te slaan. Dit is echter sterk af te raden. Ten eerste om de fysieke symmetrie van je lichaam: een gespierd bovenlichaam met twee dunne beentjes eronder. Iedereen wil toch mooie gespierde benen? Het benen trainen en daarmee het trainen van je onderlichaam stimuleert daarnaast de aanmaak van testosteron en groeihormoon. De beenspieren vormen zelfs de grootste spiergroei van je lichaam. Door deze spieren te trainen, profiteert je hele lichaam ervan. Dus kom maar op met die leg day!

Zo krijg je gespierde benen

De squat en deadlift zijn twee heel belangrijke oefeningen die komen kijken bij het benen trainen, maar ze zijn lang niet de enige. Denk bijvoorbeeld aan lunges. Kortom, genoeg oefeningen om jouw benen tot gespierde benen te trainen. Ga voor dat gespierde onderlichaam! 

  • Squat

De squat is één van de belangrijkste oefeningen als onderdeel van het benen trainen die je vrijwel overal kunt uitvoeren. Je traint hiermee niet alleen een groot deel van je lichaam, maar je werkt ook aan je coördinatie, evenwicht, flexibiliteit en houding.

Begin met het trainen van squats zonder gewicht of met een laag gewicht de squat zo goed mogelijk in de juiste houding uit te voeren. Opbouwen met gewicht komt later! 

  • Deadlift

De deadlift is een populaire maar blessuregevoelige oefening voor het trainen van gespierde benen. Het is van belang dat met name bij beginners er altijd iemand met je meekijkt. Voorkom een blessure door het gewicht heel langzaam op te bouwen. Net zoals bij de squat, zorg dat je eerst de techniek onder controle hebt! Lekker je benen trainen! Hello leg day!

  • Lunges

Een andere oefening is het doen van lunges. Hiermee train je onder andere je hamstrings. Door het uitoefenen van de lunges, train je je bovenbeenspieren en train je daarnaast ook strakke billen. Ook is het erg goed voor het trainen van je balans. Win-win-win situatie! 

Naast deze oefeningen, die uit te voeren zijn in verschillende variaties, zijn er natuurlijk nog veel meer oefeningen te vinden om je benen te trainen tot gespierde benen. Laat die leg day maar beginnen! Fitness schema: benen trainen.

Laat ons weten hoe het benen trainen jou is afgegaan, wij zijn erg benieuwd!