Waarom cardio fitness?

Cardio fitness is een trainingsvorm waarbij de conditie en het uithoudingsvermogen verbeterd kunnen worden en waarbij je calorieën kunt verbranden. Cardio is een duursport. Denk aan apparaten zoals de loopband, fiets of crosstraining.

Cardio fitness

Bij cardio fitness speelt de hartslag een grote rol, alles draait om conditie en uithoudingsvermogen opbouwen. Het doen van cardio oefeningen resulteert er dan ook in dat je een betere conditie opbouwt, vet verbrandt en dat cardio fitness goed is voor je gezondheid.

Het doen van cardio fitness oefeningen verbetert je conditie, uithoudingsvermogen, hartslag en ademhaling. Daarbij kan het bijdragen aan een hogere verbranding van calorieën waardoor je kunt afvallen. In combinatie met de juiste voeding ben je in mum van tijd je nieuwe jij! Feitje: cardio fitness het verbetert ook je slaapkwaliteit! 

Er zijn talloze cardio fitness oefeningen om jouw conditie en uithoudingsvermogen op te bouwen. Van hardlopen naar touwtje springen tot boksen. Cardio fitness it is!

Cardio fitnessoefeningen voor thuis

Hardlopen
Een van de meest voor de hand liggende cardio oefeningen is hardlopen. Hardlopen is de oefening met de meest simpele uitvoering en bovendien overal uit te oefenen. Het beste is om buiten te hardlopen in plaats van op een loopband. Waarom? Het is een verschil of jij meters maakt over de grond of dat de ondergrond beweegt ten opzichte van jou. Loop drie keer in de week 20 minuutjes hard en bouw zo je conditie en uithoudingsvermogen op!

Wandelen
Wist je dat wandelen ook goed is? Met deze vorm van lopen wordt snelwandelen bedoeld. Dit is wel degelijk tot cardio oefening en behoort daarmee tot cardio fitness. Met snelwandelen wordt aanbevolen ongeveer 7 kilometer per uur aan te houden. Het is minder belastend voor je gewrichten, maar daarbij verbrand je ook minder calorieën. Er wordt aanbevolen om elke dag 30 minuten te wandelen.

Traplopen
Zoals je misschien wel eens gemerkt hebt, kan gewoon traplopen best intensief zijn. Het is intensiever dan gewoon wandelen, gezien je je benen meer gebruikt. Dit maakt traplopen dus een goede cardio oefening. Zo kun je gewoon een normale trap gebruiken of het stapmolen apparaat in de sportschool gebruiken. Je kunt het zo intensief maken als je zelf wilt, door treden over te slaan of je snelheid aan te passen. Zet je bilspieren aan het werk! Om er een echte workout van te maken kun je de trap oprennen en op je gemak weer de trap aflopen. Doe dit een aantal keren en je zult merken wat het met je conditie doet.

Touwtjespringen
Deze vorm van cardio klinkt misschien kinderachtig in de oren, maar touwtje springen is super goed voor het opbouwen van je conditie en het verbeteren van je balans. Er zijn ontelbaar varianten met touwtje springen. Zo kun je op één been touwtjespringen, je armen kruisen tijdens het springen of zelfs tijdens een sprong twee keer het touw draaien. De mogelijkheden bij cardio fitness om je conditie en uithoudingsvermogen op te bouwen zijn ontelbaar! Door een kwartier per dag touwtje te springen verbrand je al ongeveer 150 calorieën.

Bewegen is dus erg goed voor je gezondheid. Probeer cardio fitness eens te combineren met krachttraining voor het optimale resultaat!

Ga voor het beste resultaat door je cardio oefeningen combineren met krachttraining!