Overbelasting bij spieropbouw

Je bent al een tijdje bezig met krachttraining, hebt een eigen voedingsschema en daarbij houd je je netjes aan je trainingsschema. Je wilt een stapje hogerop en wil meer spieren opbouwen. Je bent fanatiek bezig en krijgt opeens last van verschillende spierklachten. Een verkeerde beweging of toch overtraind? In deze blog geef ik je vijf handigste tips om spieren op te bouwen zonder je spieren hierbij te overbelasten!

1. Weet waar je grens ligt tijdens het trainen

Overbelasting is het moment waarbij je spieren een soort crash krijgen, omdat je te intensief of te vaak traint. Natuurlijk zijn er meerdere factoren die het proces van overbelasting versnellen, maar iedereen heeft een bepaalde grens als het gaat om belastbaarheid van de spieren. Het is daarom van belang dat je weet waar je grenzen liggen op het gebied van intensiteit en kracht. Ken je eigen lichaam!

2. Train op je eigen tempo

Nu je weet waar je grenzen liggen op het gebied van fitness, kun je een aantal dingen uitproberen in je trainingsschema. Weet waarvoor je bent begonnen met fitness. Juist spieren opbouwen! Je doet dit niet voor anderen maar alleen voor jezelf. Train op je eigen tempo en luister naar je eigen lichaam. Door goed te luisteren naar je eigen lichaam voorkom je blessures en overbelasting van je spieren. 

3. Begin altijd met een warming-up en eindig met een cooling-down!    

Door vooral een goede warmin-up en een cooling-down te doen voorkom je overbelasting van je spieren. Je kunt bijvoorbeeld als warming-up gaan stretchen met een strechband. Hiermee kun je je spieren uitrekken zodat ze niet meteen belast worden met gewicht. Daarnaast kun je ook gebruik maken van een yoga mat waarop je kunt rekken en strechten van je spieren. 

4. Nuttigen van koolhydraatrijke en energierijke producten

Door het tussendoor of tijdens de dag door genoeg koolhydraten en energie binnen te krijgen zal je lichaam deze bouwstoffer opslaan als extra brandstof. Deze brandstof kun je weer gebruiken om extra hard te knallen in de sportschool. Dit zorgt voor een extra zetje in de rug. Eet dus niet met een lege maag. Dit zorgt voor minder energie en focus en hierdoor zal je snel fouten maken die kunnen leiden tot overbelasting. Voor meer informatie over koolhydraatrijke of energierijke producten verwijs ik je door naar onze handige pagina over voeding!

5. Stel je doelen niet te hoog voor jezelf

Misschien wel de belangrijkste tip van deze blog. Neem de tijd voor je workout. Zolang je voldoende rust neemt tijdens je setjes zorg je ervoor dat je je spieren niet overbelast. Stel daarom doelen op die realistisch en haalbaar zijn voor een bepaalde periode waarbij je je spieren niet overtraind. 

Conclusie is dus dat je je eigen lichaam het best kent en daarop zelf je tempo kunt aanpassen om nare blessures en overbelasting tegen te gaan. Veel succes met het opbouwen van spiermassa!