Eiwitten
Bron: Pexels, https://bit.ly/2nvxkUX

Eiwitshakes en Eiwitten, ook wel proteïnen of eiwitpoeder genoemd, de bouwsteen voor de topsporter als het gaat om herstel en spieropbouw. Maar hoe werkt de proteïne shake met eiwitpoeder nou eigenlijk?

Wat is een Eiwitshake eigenlijk?

Als je een Eiwitshake of proteïne shake koopt, koop je geen eiwitshake, je koopt een pot met eiwitpoeder erin. Dit eiwitpoeder kun je mengen met melk of water (je kan dit ook met bijvoorbeeld yoghurt mixen) en dan krijg je een eiwitshake. De meeste proteïnes zijn van melkeiwitten dus als je lactose intolerant bent moet je wel uitkijken welke proteïne shake je neemt. Als je een eiwitshake met eiwitpoeder wilt maar je bent lactose intolerant raden wij deze eiwitshake aan.


Met Zero Lactose Protein maak je heerlijke shakes, net zo rijk aan eiwitten als de premium whey isolaten – geheel zonder lactose. Ideaal voor mensen met lactose intolerantie.



Let op, bijna uitverkocht!

Eiwitshakes en eiwitten

Wat zijn eiwitten nou eigenlijk? Eiwitten of proteïnen zijn volgens voedingscentrum.nl (2019) een voedingsstof net zoals koolhydraten en vet. Eiwitten hebben verschillende functies in het lichaam met name op cellulair niveau. Eiwitten komen je lichaam binnen via voedsel of voedingssupplementen waarna het wordt afgebroken tot verschillende soorten aminozuren. Dit gebeurd in de maag en de dunne darm. Nadat deze proteïnen zijn opgenomen worden ze door je lichaam getransporteerd om vervolgens, waar nodig, nieuwe eiwitten op te bouwen.

Voorbeelden van plekken waar dit nodig mocht zijn is dus bijvoorbeeld je beschadigde spier na het sporten, je beschadigd namelijk je spier als je aan het sporten bent, hierdoor bouwen de proteïnen je spier weer sterker op dan dat hij was! Maar ook nagels en haar zijn goede voorbeelden van plekken waar aminozuren nodig zijn om proteïnes op te bouwen. Veel voordelen dus van het drinken van een proteïne shake!

Hoeveel eiwitten moet ik nemen?

Hoeveel eiwitten je moet hebben op een dag verschilt per situatie. Als krachtsporter zul je snel meer eiwitten of proteïnen moeten innemen om je spier te herstellen van de training. Volgens Menshealth (2019) is een goede maatstaaf om aan te houden; 2.2 gram eiwit per kilogram vetvrij massa genoeg. Stel dat je een man hebt van 100 kilo, met een vet percentage van 30%. Zou zijn eiwit doel per dag 2.2*70= 154 gram zijn. Dit is voor sporters die krachtrainingen beoefenen.

Afsluiting

Ik hoop je in deze blog iets meer inzicht te hebben gegeven in wat eiwitten zijn en hoe ze in het kort werken. Tevens moet ik hierbij aangeven dat er verschillende meningen zijn over hoeveel grammen eiwitten per dag genomen moet worden. 2.2 gram proteïnes per vetvrije massa geeft een indicatie wat je zou kunnen nemen. Je zult namelijk als snel merken dat dit best veel is dus iets minder is niet het einde van de wereld. Naast herstel is het ook belangrijk dat je je voeding op orde hebt. Bekijk onze interessante recepten die je daarmee kunnen helpen!

Wil je meer weten over andere fitness supplementen? Lees onze fitnesssupplementenpagina!