Feit of fabel? De waarheid achter supplementen bij spieropbouw

Je wilt net beginnen met fitness en je hebt het een en ander gelezen over voeding en fitnessoefeningen. Echter hoor je ook een aantal dingen over supplementen en spieropbouw. Je haalt op aanraden van mensen een aantal supplementen. Achteraf blijken deze supplementen geen direct effect te hebben op mijn spieropbouw doel. Hoe komt dit? En zijn supplementen nou echt essentieel bij spieropbouw?

De basis van fitness supplementen

Allereerst is het van belang om fitness en het gebruik van supplementen voor spiergroei te onderscheiden van elkaar. Veel mensen kopen al eiwitshakes of pre-workout voordat ze überhaupt een gewicht hebben getild. Kortom mensen doen maar wat zonder er zich in te verdiepen. Begin bij de basis en leer waarom je bepaalde supplementen nodig hebt en welke niet. Naar mijn mening zijn er altijd alternatieven voor supplementen voor spierkracht in de vorm van voeding waar je ook je spieropbouw kunt verbeteren. Bekijk bijvoorbeeld dit interessante kookboek voor leuke gezonde fitness recepten!

Het begrip en Soorten supplementen voor spiergroei

Je kunt sportsupplementen opdelen in twee categorieën. De vitaminen/mineralen en de supplementen die je sportprestaties verbeteren. Echter let wel op: deze supplementen zijn alleen een toevoeging op je voeding. Je kunt dus nooit voeding vervangen voor supplementen. Het zijn geen wondermiddelen die zorgen voor directe spieropbouw. Voor meer uitgebreide informatie over supplementen kun je kijkje nemen op onze supplementenblog.

Zijn supplementen voor spierkracht dan wel noodzakelijk?

Als je als persoon elke week goed, gezond en voldoende eet. Dan krijg je In principe voldoende vitaminen en mineralen binnen. Je hebt dus geen extra vitaminen of mineralen nodig in de vorm van supplementen. Deze extra vitaminen zijn bijvoorbeeld alleen handig wanneer je in een bepaald seizoen bent bijvoorbeeld de winter. De zon schijnt dan niet en dan is vitamine D handig.

Zorg voor een goede balans

In principe is alles uit voeding te halen. Geef dus eerst goede focus op je gezonde voeding voordat je naar je supplementen grijpt voor een betere spiermassa. Zorg verder voor een goede balans tussen beweging en rust. Je spieropbouw proces wordt grotendeels bepaald door voeding en rust. De verhouding ligt ongeveer op 50% voeding, 30% rust en 20% training. Voor een meer verdiepte en heldere uitleg over voeding verwijs ik je naar het kopje voeding op onze website!.

Conclusie

Zijn supplementen voor opbouw dus noodzakelijk of overbodig? Die vraag is lastig te beantwoorden. Echter wanneer je je voeding op orde hebt zijn supplementen in theorie niet nodig. Supplementen zijn een toevoeging op je dieet en kunnen in sommige gevallen handig zijn. Maar over het algemeen is de supplementenmarkt een commercieel gebeuren!