De 5 belangrijkste fitness tips voor beginners!

Wanneer je een beginner bent is het niet gek dat je niet weet waar je moet starten als je wilt gaan beginnen met krachttraining. Hoe zorg je ervoor dat je het beste uit jezelf haalt en natuurlijk hoe je spieren kweekt? In deze blog vertel ik je de 5 belangrijke fitness tips voor beginners die je helpen om goed van start te gaan!

  1. Stel een heldere doelstelling voor jezelf

Wanneer je in de sportschool bent zonder doel dan sport je eigenlijk voor niets. Je doet min of meer maar wat en daarbij kun je op lange termijn je motivatie verliezen wat ervoor zorgt dat je je abonnement niet gaat verlengen. Het formuleren van een duidelijk fitness doel helpt je als beginner gemotiveerder te maken voor het behalen van je fitnessdoel. Deze motivatie zal uiteindelijk leiden tot goede progressie.

2. Stel een duidelijk trainingsschema op

Nu je een doelstelling hebt geformuleerd is het ook belangrijk dat je ook een trainingsschema hebt waarmee je gaat werken. Een trainingsschema geeft je een richting naar een bepaalde sportdoelstelling. Maak je geen gebruik van een trainingsschema dan kun je op lange termijn je motivatie verliezen. Wil jij ook voorzien zijn van een goed trainingsschema? Bekijk dan onze eigen trainingsschema’s gericht op beginners!

3. Train met een sportmaatje

Naast dat je doelstellingen wilt behalen is plezier ook een belangrijke factor bij fitness voor beginners. Train daarom in het begin met een sportmaatje die je goed kent. Door samen te trainen kun je elkaar motiveren, zodat je alles uit je training kan halen. Daarnaast kun je elkaar ondersteunen wanneer een oefening te moeilijk of te zwaar wordt. Wanneer je samen traint ben je in staat om net dat beetje meer te geven, omdat er iemand naar je kijkt. Psychologisch is dit voor beginners natuurlijk een voordeel.

4. Eet gezond, maar eet vooral wat je lekker vind!

Misschien wel het lastigste onderdeel van sporten, maar wel het belangrijkste. Voeding is de bouwsteen voor je lichaam. Voeding voorziet het lichaam van energie en bouwstoffen om spiermassa te bouwen. Voor veel fitness beginners is voeding het lastige onderdeel, maar er zijn altijd manieren om dit proces toch aangenamer te maken. Kies bijvoorbeeld voor producten die je lekker vindt en bekijk gezondere alternatieven of bereidingswijzen. Hierdoor wordt voeding een makkelijker proces voor beginners. Bekijk bijvoorbeeld dit handige fitness handboek vol handige informatie over voeding en sport speciaal voor beginners.

5. Zorg voor plezier

Om het fitness proces voor beginners lang vol te houden is plezier erg belangrijk. Zorg ervoor dat je het leuk voor jezelf maakt. Varieer bijvoorbeeld met oefeningen die je minder leuk vindt. Sla deze oefeningen niet over maar probeer alternatieven te vinden die jij leuk vindt. Wanneer jij met plezier naar de sportschool zal gaan, dan zal je motivatie en progressie in de loop van de tijd enorm stijgen.