Je bent net uit de feestdagen, een hele leuke en gezellige periode! Ook zeker een periode waarbij de drank vloeit. Maar wat is nou het effect van alcohol op je sport prestaties? In deze blog geef ik je inzicht op wat alcohol met het lichaam doet met betrekking tot je sportprestaties!

(Bron: Pexels)

In Nederland zijn er miljoenen mensen die wel eens een biertje of een wijntje doen. Drie kwart van de bevolking boven de 12 jaar drinkt tijdens de feestdagen wat meer, maar welke gevolgen zijn er nou. Hieronder de verschillende effecten volgens Sport.nl (2015).

Grotere kans op blessures

Wanneer je alcohol drinkt wordt 1/5e opgenomen wanneer het in de maag komt. Het overige gedeelte wordt opgenomen in het bloed. Hierdoor is het op veel plekken in je lichaam te merken, met name in het brein en zenuwcellen. Het gevolg hiervan is dat je reactie en coördinatie achteruit gaat. Hierdoor is de kans groter dat je een blessure oploopt.

Minder energie

De lever zorgt voor de opslag van koolhydraten, de energiebron van je lichaam. Als de lever alcohol moet verwerken wordt de verbranding van koolhydraten verstoort. Hierdoor daalt je bloedsuikerniveau en heeft je lichaam minder energie om mee te werken. Een voorbeeld hiervan is dat je na twee glazen alcohol een afname ziet van 10% in sprintsnelheid!

Uitdroging

Alcohol kan leiden tot uitdroging. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je sneller vocht verliest. Met het verlies van vocht worden ook verschillende vitamines en mineralen uit het lichaam onttrokken. Vermijd na het sporten het drinken van alcohol.

Leververvetting

Wanneer alcohol in het lichaam wordt opgenomen gaat het naar de lever. De lever verwerkt verschillende stoffen van het lichaam, één hiervan vet. Wanneer de lever alcohol moet gaan verwerken in plaats van vet zorgt het er voor dat het vet in de lever blijft. 1 keer is dit niet erg maar gebeurd dit vaker dan blijft dit vet in de lever zitten. Hierdoor kunnen verschillende lever ziektes ontstaan.

Afname conditie

(Te veel) alcohol gebruik zorgt ook voor de afname van je conditie, ook zorgt het voor extra spierpijn. De afbraak van melkzuur, wat zich vormt na fysieke inspanning in de spieren, wordt namelijk verhinderd door de inname van alcohol. De lever verwerkt namelijk als eerste alcohol.

Sneller overgewicht

Ook zorgt alcohol voor sneller overgewicht. Er zitten veel calorieën in alcohol. Als voorbeeld, als je drie glazen bier drinkt ziet je al op 10% van je dagelijkse behoefte! Ook wakkert alcohol de eetlust waardoor je gaat snacken. Waardoor de calorie inname nog hoger wordt.

Voordelen?!

Er zijn niet alleen maar nadelen aan het drinken van alcohol. Bij mannen en vrouwen die gematigd drinken (wat voor mannen maximaal twee glazen per dag is en vrouwen 1 glas per dag) is er geconstateerd dat er lagere risico’s zijn op hart en vaat ziekten. Ook blijkt het zo te zijn dat matige drinkers een betere mentale scherpte behouden als niet- drinkers

Conclusie

Nu we weten wat de gevolgen zijn kunnen we duidelijk zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Wil je meer weten over hoe je na de vakantie weer goed kunt beginnen met sporten. Lees dan ons artikel over de belangrijkste fitness oefeningen zodat je goed van start gaat in het nieuwe jaar!