Hier vind je alle informatie over het kracht en opbouwen van spiermassa.

Ga ook aan de slag! 100 mensen waren je voor met het kweken van spiermassa!

Door het doen van krachttraining bouw jij je spiermassa, spiergroei en kracht op. Het heeft alles te maken met hoe en hoe vaak je traint. Welke oefeningen komen daarbij kijken? Hoe train je effectief en wanneer heeft het effect?

Kracht training

De voordelen van krachttraining

  • Je wordt er ten eerste sterker door
  • Dit zorgt voor een strakker lichaam
  • Daarnaast is het goed voor je uithoudingsvermogen
  • Het zorgt voor een betere stofwisseling
  • Door krachttraining heb je minder kans op blessures
  • Het verbetert je hormoonbalans: Met krachttraining geef je de hormonen testosteron en het groeihormoon een tijdelijke boost.
  • Krijg sterkere botten!
  • Het helpt voor gezondere hart- en bloedvaten
  • Het zorgt ervoor dat je beter slaapt, aangezien je je energie kwijt kan in het sporten.
  • Voel je energieker en krijg daardoor een beter humeur!

Hoeveel herhalingen moet je doen en hoeveel kracht per set?

De intensiteit van krachttraining wordt bepaald door het aantal herhalingen. Natuurlijk hangt dit af van jouw persoonlijke doelen. Het gemiddelde is 3 setjes van 8 tot 10 herhalingen.

Personen die droog trainen geven de voorkeur aan een hoger gewicht met minder herhalingen, terwijl mensen die graag consistent willen trainen de voorkeur geven aan minder gewicht met meerdere herhalingen. Het ligt dus helemaal aan wat jouw trainingsdoeleinde is! Wil je weten hoeveel herhalingen bij jou past?

Over kracht: Is krachttraining gezond?

Krachttraining is niet slecht voor de groei, je valt er zelfs van af. Daarnaast neemt je kracht en spiermassa toe. Het zorgt voor een betere houding en een beter uithoudingsvermogen. Ook zorgt het zoals eerder benoemd voor sterkere botten en slaap je beter. Al met al zit je lekkerder in je vel en voel je je energieker! Dit alles leidt tot een kleinere kans op allerlei hartaandoeningen en ziekten en een gezond en afgetraind lichaam en dus een gezonder leven.