Wanneer je net begonnen bent met fitness is het belangrijk om je trainingsschema op orde te hebben. Echter een goed voedingsschema is ook erg belangrijk. Bij alleen trainen kom je er niet! Zorg er dus voor dat je een gepast voedingsschema hebt die past bij je sportdoelstelling. Maar hoe maak je een gepast voedingsschema? Lees nu deze blog en kom erachter hoe je een goede voedingsschema als beginner maakt.

Bepaal je caloriegrens

Wanneer je helder in kaart hebt waar je caloriegrens ligt kun je doelstellingen formuleren. Je caloriegrens bepaald hoeveel je per dag moet eten om op hetzelfde gewicht te blijven. Om dit te bepalen zijn er een aantal handige tools die je kunt gebruiken. BMR calculator is hier een goed voorbeeld van. Je hoeft hier alleen wat gegevens in te vullen en de calculator doet de rest voor je. Erg handig en het kost weinig tijd wanneer je een voedingsschema wilt maken als beginner. Een andere optie is een algemene test via een sportschool. Je word dan door middel van een meting en gesprek onderzocht en aan de hand hiervan wordt je BMR ( (Basal Metabolic Rate) bepaald. Naast je caloriegrens is het ook belangrijk om goed je verhouding van inname van koolhydraten, eiwitten en vetten in kaart te brengen.

Een doel voor jezelf stellen

Nadat je je caloriegrens bepaald hebt is het belangrijk dat je een doelstelling formuleert. Wanneer je als beginner een voedingsschema wilt maken, een voedingsschema voor cutten of voor bulken, is dit erg belangrijk om je motivatie te behouden. Je kunt verschillende doelen hebben als beginner. Je kunt bijvoorbeeld denken aan afvallen of aankomen in spiermassa. Bepaal wat je wil en pas hierbij je doelstelling aan. Kom je er zelf niet uit? bekijk dan onze blog over handige tips voor beginners!

Het maken van een voedingsplan

Nu je de basisingrediënten van fitness hebt kun je beginnen met het maken van een voedingsschema voor beginners. Nu je helder in kaart hebt wat je doel is kun je je voeding hierop aanpassen. Kies voor gevarieerde producten die je echt lekker vind. Wanneer je dingen gaat eten die je echt niet lust dan ga je alles met tegenzin doen en dan verlies je snel je motivatie. Over het algemeen wordt het aangeraden om tussen de 3 en 6 maaltijden per dag te eten. Dit hangt natuurlijk wel af welke sportdoelstelling je hebt. Bij afvallen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je weinig koolhydraten eet en bij aankomen is juist veel voeding belangrijk. Naast gezond eten is af en toe snacken niet verboden. Zolang je dit maar niet met regelmaat doet! Bekijk bijvoorbeeld dit handige kookboek voor lekkere koolhydraatarme recepten.

Nu je een helderheid hebt over het maken van een voedingsschema als beginner kun je nu zelf aan de slag! Download bijvoorbeeld één van onze trainingsschema’s of maak een afspraak bij een professionele sportschool. Een goed voedingsplan is de basis tot progressie!

voedingsschema beginner